סיני או עוקר הרים: מעלות התלמיד והרב בעידן ה-AI


מבוא

שאלת הבחירה בין בקיאות לבין חריפות, בין היקף ידע לבין עומק ההבנה, בין "סיני" ל"עוקר הרים", מלווה את עולם הלימוד היהודי מימי התנאים ועד ימינו. שאלה זו נוגעת בשני מישורים מרכזיים: מעלת התלמיד הראוי, ומעלת הרב או ראש הישיבה האידיאלי. השאלה איננה תיאורטית גרידא, אלא נושאת השלכות מעשיות בתחומים רבים. בעידן הדיגיטלי שלנו, כאשר פרויקטים כמו "השו"ת הממוחשב" וספריא מעניקים לכל אדם גישה נוחה למרחב הספרים היהודי כולו, שאלה זו מקבלת משנה תוקף. בלחיצת כפתור, לומד יכול למצוא מקורות, להשוות סוגיות ולבצע חיפושים מורכבים שבעבר היו דורשים שנים של לימוד ובקיאות. האם מציאות זו משנה את האיזון בין הצורך בבקיאות לבין הצורך בחריפות? השלכות המחלוקת נוגעות גם לדגשי ההוראה בישיבות ובמוסדות לימוד: האם לשים דגש על כמות והיקף, כמו בשיטת "הדף היומי" שמעודדת בקיאות רחבה, או שמא להדגיש את העיון וההעמקה, גם אם הדבר בא על חשבון היקף החומר הנלמד? האם בעידן של נגישות מידע, דווקא יכולות האנליזה וההעמקה הן החשובות ביותר, או שמא ריבוי המידע מדגיש דווקא את הצורך במי שיודע לארגן ולמיין את כל המקורות? שאלה זו נעשית בעלת חשיבות יתרה בעידן הבינה המלאכותית. כאשר מערכות מתקדמות מסוגלות לסרוק, לארגן ולנתח כמויות עצומות של מידע במהירות וביעילות חסרת תקדים, מתעוררת שאלה מהותית לגבי מקומו של הלומד האנושי. האם ערכה של הבקיאות המסורתית משתנה כאשר מנועי AI יכולים לשלוף מידע מדויק מאלפי מקורות? האם התפתחויות אלו מעלות דווקא את חשיבותה של החשיבה הביקורתית, היצירתיות ויכולת ההבחנה האנושית הייחודית בלימוד התורני? הדיון משפיע ישירות על הגישות החינוכיות במוסדות הלימוד: האם להעדיף את הרחבת היקף החומר הנלמד, בדומה לגישת "הדף היומי", או להתמקד בהעמקה ובפיתוח יכולות ניתוח, גם במחיר צמצום כמות החומר? האם בעולם של שפע מידע נגיש, דווקא יכולות העיון והחשיבה הביקורתית הן הנחוצות, או שמא דווקא היכולת לארגן ולמיין את המקורות הרבים? במאמר זה נבחן תחילה את הדיון במעלת התלמיד הראוי כפי שמופיע במשנה באבות ובפירושי המפרשים השונים, ולאחר מכן נעבור לבחון את מעלת הרב האידיאלי כפי שבאה לידי ביטוי בגמרא בהוריות ובפרשנויותיה. לבסוף, ננסה לגזור מסקנות והבדלים בין המעלות הנדרשות מתלמיד לבין אלו הנדרשות מרב או ראש ישיבה, ונבחן את הרלוונטיות של הדיון לימינו אל מול אתגרי הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, תוך התייחסות לשאלה כיצד משתנים תפקידיהם של הלומד והמלמד בעידן שבו המידע זמין אך החכמה נותרת נכס אנושי ייחודי.

פרק א: מעלת התלמיד הראוי – הדיון במשנה באבות

המחלוקת במשנה

שורשי השאלה מופיעים כבר במשנה במסכת אבות (פרק ב, משנה ח), שם מתוארים חמשת תלמידיו הבולטים של רבן יוחנן בן זכאי: "חמשה תלמידים היו לרבן יוחנן בן זכאי ואלו הן: רבי אליעזר בן הורקנוס, ורבי יהושע בן חנניה, ורבי יוסי הכהן, ורבי שמעון בן נתנאל, ורבי אלעזר בן ערך. הוא היה מונה שבחן: רבי אליעזר בן הורקנוס - בור סיד שאינו מאבד טפה; רבי יהושע - אשרי יולדתו; רבי יוסי - חסיד; רבי שמעון בן נתנאל - ירא חטא; ורבי אלעזר בן ערך - מעין המתגבר." (משנה אבות ב, ח) מבין התלמידים המתוארים, שניים מייצגים את הקטבים של דיוננו: • רבי אליעזר בן הורקנוס מתואר כ"בור סיד שאינו מאבד טפה" - ביטוי המתאר את כוח הזיכרון המופלא שלו, בהיותו כמו בור מסויד היטב שאינו מאבד אפילו טיפה מן המים שבתוכו. זוהי מעלת הבקיאות והזיכרון, שמאוחר יותר תכונה "סיני". • רבי אלעזר בן ערך מתואר כ"מעין המתגבר" - ביטוי המתאר את יכולת החידוש והיצירה שלו, בהיותו כמו מעיין שמימיו מתגברים ומתחדשים תמיד. זוהי מעלת החריפות והפלפול, שמאוחר יותר תכונה "עוקר הרים". המשנה ממשיכה ומביאה מחלוקת לגבי מי מהתלמידים עולה על כולם: "הוא היה אומר: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, ואליעזר בן הורקנוס בכף שניה - מכריע את כולם. אבא שאול אומר משמו: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים ורבי אליעזר בן הורקנוס אף עמהם, ורבי אלעזר בן ערך בכף שניה - מכריע את כולם." (משנה אבות ב, ח) התנא קמא (המיוחס לרבן יוחנן בן זכאי עצמו) סובר שרבי אליעזר, המייצג את מעלת הזיכרון והבקיאות, הוא המכריע את כולם. לעומת זאת, אבא שאול אומר בשמו של רבן יוחנן בן זכאי שדווקא רבי אלעזר בן ערך, המייצג את מעלת החריפות והפלפול, הוא המכריע את כולם, כולל את רבי אליעזר בן הורקנוס.

1. הגישה הראשונה- אין כאן מחלוקת

רבינו יונה בפירושו למשנה מציע שלמעשה אין מחלוקת אמיתית בין התנא קמא לאבא שאול, אלא כל אחד מדבר בתחום שונה: "אבא שאול אומר משמו אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים ואליעזר בן הורקנוס עמהם ואלעזר בן ערך בכף שניה מכריע את כולם - לענין החדוד והסברא שבח לר' אלעזר בן ערך על כל חכמי ישראל נמצאת אומר שאלו שני התנאין אינן חולקין אלא מדבר בענין הסברא והחדוד." (פירוש רבינו יונה, אבות ב, ח) לפי רבינו יונה, התנא קמא מדבר על מעלת הזיכרון והבקיאות, ובתחום זה אכן רבי אליעזר עולה על כולם. לעומת זאת, אבא שאול מדבר על מעלת החריפות והסברא, ובתחום זה רבי אלעזר בן ערך עולה על כולם. הרע"ב, בדומה לרבינו יונה, סובר שאין מחלוקת אמיתית בין הדעות אלא מדובר במעלות שונות הנצרכות בזמנים שונים. "אבא שאול אומר משמו. של רבן יוחנן בן זכאי... מצאתי כתוב, דאבא שאול לא נחלק על ת"ק, ושני הדברים אמרם רבן יוחנן בן זכאי, ושניהם אמת, דלענין הבקיאות והזכרון היה רבי אליעזר מכריע, ולענין החריפות והפלפול היה רבי אלעזר בן ערך מכריע." (רע"ב, אבות ב, ח) כך גם משמע מהרמב"ם בפירושו למשנה מתאר את מעלותיהם השונות של התלמידים: "שיבח את ר' אליעזר בזיכרון... ואת אלעזר בן ערך בטוב השכל וההבנה המעולה, והיות כל ענין קשה קל אצלו, ותבונתו מוסיפה על הענין." (פירוש המשנה לרמב"ם, אבות ב, ח) הרמב"ם לא מכריע באופן ישיר מי עדיף, אך מדגיש את ערכה של כל מעלה.

2. הגישה השניה – מחלוקת עקרונית

לפי הגישה השניה אכן מדובר במחלוקת עקרונית, אולם יש לעיין במה בדיוק נחלקו: נציג מספר גישות 1. מחלוקת סביב מטרת הלימוד 2. מחלוקת סביב יחס התלמיד והרב שיטת רש"י- מחלוקת עקרונית סביב היחס לחריפות והפלפול בלימוד רש"י בפירושו למשנה נוטה להעדיף בבירור את מעלת הבקיאות על פני החריפות המופרזת:[i][ii] "מעין המתגבר. חריף ומחודד יותר מדאי. אבל רבי אליעזר לא היה חריף כמוהו וסיני ועוקר הרים סיני עדיף." (רש"י, אבות ב, ח) בפירושו זה, רש"י לא רק מביא את מסקנת הגמרא בהוריות ש"סיני עדיף[iii]", אלא גם מבטא עמדה ערכית משמעותית לגבי איזון ראוי בלימוד התורה. לדעת רש"י, אין ספק שהחריפות היא מעלה חשובה בלימוד התורה - היא מאפשרת העמקה, חידוש והבנה מעמיקה של סברות. אולם רש"י מדגיש שכאשר החריפות היא "יותר מדאי", היא עלולה להפוך לחיסרון. הביטוי "יותר מדאי" שרש"י משתמש בו אינו מקרי. הוא מרמז שהחריפות המופרזת עלולה להוביל לפלפולים שאינם על דרך האמת, לחידושים מחודדים אך מנותקים מפשט הסוגיה, או אפילו לסטייה מהמסורת ההלכתית המקובלת. בניגוד לכך, "סיני" - בעל הבקיאות, מייצג את היציבות, את הידיעה המקיפה והמבוססת של התורה, ואת האחיזה האיתנה במסורת. העדפתו של רש"י את ה"סיני" משקפת תפיסה מאוזנת של לימוד תורה, שבה הבקיאות והשליטה בחומר הם הבסיס האיתן שעליו ניתן לבנות חידושים, אך לא במידה שתערער את אותו בסיס. אמנם יש צורך בחריפות ובחידוש, אך אלה צריכים להיות מעוגנים היטב בידע מקיף ומבוסס. בכך מציע רש"י דרך ביניים - לא לדחות את החריפות לחלוטין, אך גם לא להפריז בה עד כדי "יותר מדאי", אלא להעמיד את הבקיאות המקיפה בראש סולם הערכים הלימודי, כבסיס איתן שעליו ניתן לבנות חידושים מאוזנים ובמידה הראויה. החיסרון בחריפות יתרה לפי שיטת רש"י ראיה מובהקת לשיטתו של רש"י שיש חיסרון בלהיות חריף יותר מדי ניתן למצוא בגמרא במסכת עירובין: "אמר רבי אחא בר חנינא: גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין בדורו של רבי מאיר כמותו, ומפני מה לא קבעו הלכה כמותו? שלא יכלו חביריו לעמוד על סוף דעתו, שהיה אומר על טמא טהור ומראה לו פנים ועל טהור טמא ומראה לו פנים" (עירובין יג ע"ב) רש"י מבאר: "על סוף דעתו - לא יכלו להבין באיזה דבריו נכונים ובאיזה אין דבריו נכונים, שהיה נותן דעת מיושב והגון על אין הלכה כהלכה." סוגיה זו מלמדת אותנו עיקרון חשוב: למרות שרבי מאיר היה החריף ביותר בדורו, דווקא חריפותו המופלגת מנעה ממנו את הזכות שתיקבע הלכה כמותו. הריטב"א מסביר שרבי מאיר היה כה חריף עד שיכול היה להציג טיעונים משכנעים לכל צד, והדבר הקשה על חבריו להבין את כוונתו האמיתית. חיזוק לרעיון זה מגיע מאותה סוגיה בעניין ההכרעה בין בית שמאי ובית הלל: "מפני מה זכו ב"ה לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי ב"ש." ביבמות (יד ע"א) מוסבר ש"ב"ש מחדדי טפי" - בית שמאי היו חריפים יותר, ובכל זאת נקבעה הלכה כבית הלל. מכאן שהחריפות היתרה לא רק שאינה יתרון מכריע, אלא לעתים היא אף עשויה להיות חיסרון כאשר היא באה על חשבון מידות טובות כמו ענווה וסבלנות. המהר"ל בחידושיו מחדד נקודה זו: חריפות המובילה ל"פלפול של הבל" עלולה להרחיק את האדם מהאמת, כפי שרואים בדוגמה של תלמיד שהיה מטהר את השרץ בק"נ טעמים - דבר שהגמרא דוחה בביטוי "ולא היא". לפי רש"י, המסר הברור העולה מהסוגיה הוא שחריפות יתרה, ללא איזון של מידות טובות ויכולת להעביר את הדברים באופן ברור ומובן לזולת, היא חיסרון ולא יתרון בעולמה של תורה.

רבי מתתיה היצהרי - מעלת החריפות קרובה לנבואה

לעומת רש"י רבי מתתיה היצהרי מייחס ערך גבוה במיוחד דוקא ליכולת החידוש של העוקר הרים: "שבח לר' אליעזר בקצה האחרון מן הזוכר, אמר עליו בפרק שני שעירי (יומא סו ע"ב) ובפרק הישן (סוכה כז ע"ב), שמעולם לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו, וזה הוא כח הזכירה... שבח לר' אלעזר בן ערך בפלפול ורחב לב לחדש משכלו ענינים נפלאים בכל מיני החכמות... ומי ששכלו יודע לחדש ענינים אמתיים הוא יותר קרוב אל השלימות כי הוא ממדרגה נבואיית." (ר' מתתיה היצהרי, אבות ב, ח) בדבריו, היצהרי מרמז שיכולת החידוש היא מעלה גבוהה יותר, בהיותה "ממדרגה נבואיית".

ב. מחלוקת "סיני" ו"עוקר הרים" - גישות מהותיות בלימוד תורה לשמה

ר' משה אלמושנינו (פרקי משה, מסכת אבות פרק ב משנה) מסביר בצורה עמוקה את המחלוקת בדעת רבן יוחנן בן זכאי כמשקפות תפיסות יסוד שונות בעניין מהות לימוד התורה. לדעתו אין מדובר במחלוקת עובדתית אלא בהבדלי תפיסה לגבי תכלית הלימוד, האם לצורך ידיעת ההלכה או לצורך הלימוד העיוני עצמו? "סיני" - לימוד לצורך קיום ההלכה הפרקי משה מסביר שתנא קמא (ת"ק) שיבח את מעלתו של רבי אליעזר בן הורקנוס, שהיה כ"בור סוד שאינו מאבד טיפה מכיון שמעלה זו נצרכת לצורך ידיעה וקיום של ההלכה: "בבחינת שלמות המעשה בכל פרטיו, היה הבקיאות בתורה, והזכירה בכללותיה ופרטיה, מכריע את כולם, אף שיהיה אלעזר בן ערך עמהם, שהפלפול והמחקר איננו שוה, והוא טפל לשלמות המעשה..." גישה זו מתיישבת עם שיטת רש"י ותוספות, המפרשים את המושג "לימוד תורה לשמה" כלימוד על מנת לקיים את ההלכה, שכך מפרש את המשמעות של לימוד שלא לשמה: "פירוש שאינו לומד כדי לקיים אלא לקנטר... דהתם איירי כמקיים כדי שיכבדוהו וכן משמע בירושלמי" (רש"י, ברכות יז ע"א) גישת "סיני" רואה את העיקר בבקיאות ובזיכרון המאפשרים קיום מעשי של ההלכה. לפי גישה זו, עיקר ערכו של הלימוד הוא בהיותו מכוון לקיום ההלכה. "עוקר הרים" - לימוד לצורך העיון והחידוש התורני לעומת זאת, מסביר הפרקי משה, אבא שאול שיבח דווקא את רבי אלעזר בן ערך, שהיה בעל יכולת עיונית וחידושית מופלאה מכיון שהלימוד תורה שלו היה במעלה גבוה יותר. וכדברי הפרקי משה: "אמנם בבחינת העיון וההכרה, הנה העיון והפלפול הוא עקר יקר תפארת ההכרה, ושלמות העיון מצד עצמו, והזכירה והבקיאות עם כל חלקי המעשה טפלים אליו." גישה זו ניתן למצוא בדברי ראשונים כמו הרא"ש, וכן בדברים של ר"ח מוולוז'ין והרב קוק, הסוברים ש"לשמה" פירושו לשם התורה עצמה, ולא בהכרח לצורך המעשי: "כל דיבורך ומשאך בדברי תורה יהיה לשם התורה, כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול, לא לקנטר ולא שתהיה כלי פרנסתך" (הרא"ש, נדרים סב ע"א) ר"ח מוולוז'ין מרחיב את הגישה הזו: (נפש החיים", שער ד', פרק ג') "כי ענין 'לשמה' פרוש, לשם התורה, והענין כמו שפירש הרא"ש... בענין הלימוד פירש, לשם התורה... היינו, לידע ולהוסיף לקח ופלפול..." והרב קוק (אורות התורה, ב) מוסיף עומק פילוסופי לגישה זו: "ענין תורה לשמה - לשם התורה. כי מציאות החכמה הוא רצון הי"ת שתהיה בפועל." לפי ההבנה הזו גישת "עוקר הרים" רואה בלימוד התורני ערך רוחני-אינטלקטואלי עליון, שמטרתו הוצאת חכמת התורה מן הכוח אל הפועל באמצעות העיון והחידוש. זהו לימוד מאהבה, שיטת לימוד התואמת את דברי הרמב"ם(הלכות תשובה פרק י הלכה ה) "כל העוסק בתורה כדי לקבל שכר או כדי שלא תגיע עליו פורענות הרי זה עוסק שלא לשמה, וכל העוסק בה לא ליראה ולא לקבל שכר אלא מפני אהבת אדון כל הארץ שצוה בה הרי זה עוסק בה לשמה" כלומר, כל אחת מהגישות מדגישה פן אחר של השלמות התורנית - אחת את הלימוד לצורך ידיעת ההלכה וקיום מצוות, והשנייה את העיון והחידוש שנצרך לקיים בהידור את מצוות תלמוד תורה. גם כיום, במפת עולם התורה, אנו עדים למגוון דרכי לימוד המשקפות מסורות שונות בהבנת תפקידו של בית המדרש. בישיבות הספרדיות, הנטייה הרווחת היא ללמוד "אליבא דהלכתא" – לימוד המכוון להגיע למסקנה הלכתית מעשית. מסורת זו מדגישה את הצורך להבין את הסוגיה באופן בהיר עד כדי הסקת מסקנות הלכתיות, תוך מתן דגש על פסיקת ההלכה למעשה והבנת דברי הפוסקים. לעומת זאת, בישיבות האשכנזיות, ובעיקר בישיבות הליטאיות, מתמקדים יותר בלימוד עיוני מעמיק, המדגיש את חידוד ההבנה וניתוח לוגי של הסוגיות, הגדרת יסודות וכללים, והעמקה בהבנת דברי הראשונים, גם כאשר אין לדברים השלכה הלכתית מיידית. שתי הגישות מבוססות על מסורות למדניות עתיקות יומין, כאשר כל אחת מהן מדגישה היבט אחר בעבודת התלמיד חכם: הגעה למסקנה הלכתית ברורה מחד, או פיתוח כלי החשיבה וחידוד ההבנה מאידך.

פרק ב: מעלת הרב האידיאלי – הדיון בגמרא בהוריות

לעומת המשנה שדנה במעלה התלמיד האידאלי, המחלוקת בין "סיני" ל"עוקר הרים" ממשיכה ומתגלגלת לגמרא במסכת הוריות (יד ע"א), שם היא מוצגת במפורש כמחלוקת תנאים לגבי מעלת הרב האידאלי: "אמר רבי יוחנן: פליגו בה רבן שמעון בן גמליאל ורבנן. חד אמר: סיני עדיף, וחד אמר: עוקר הרים עדיף." (הוריות יד ע"א) רש"י מפרש את המושגים "סיני" ו"עוקר הרים" באופן הבא: "סיני עדיף - מי ששנה משנה וברייתא סדורין לו כנתינתן מהר סיני. עוקר הרים - דחריף ומפולפל בתורה, אע"פ שאין משנה וברייתא סדורין לו כל כך." (רש"י, הוריות יד ע"א) רש"י מדגיש שגם "עוקר ההרים" מכיר את המשניות והברייתות, אלא שהן אינן סדורות אצלו באותה רמה כמו אצל ה"סיני". בסנהדרין (כד ע"א) מופיע הביטוי "עוקר הרים" בהקשר של פלפול חריף: "הרואה את ר"ל בבית המדרש כאילו עוקר הרים וטוחנן זה בזה. אמר רבינא: והלא כל הרואה ר' מאיר בבית המדרש כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה." (סנהדרין כד ע"א) ורש"י מפרש שם: "וטוחנן זה בזה - מטיח ומקיש זה בזה. אלמא חריפא טובא הוה... מקרי ליה לר' מאיר דרך ענוה פה קדוש." (רש"י, סנהדרין כד ע"א) המהרש"א - הקשר למדרש על הר סיני לעומת רש"י המהרש"א בחידושי אגדות על הוריות מקשר את הביטויים "סיני" ו"עוקר הרים" למדרש במסכת מגילה (כט ע"א): "למה תרצדון הרים גבנונים? יצתה בת קול ואמרה להם: למה תרצו דין עם סיני? כולכם בעלי מומים אתם אצל סיני." (מגילה כט ע"א) המהרש"א מסביר: "נראה שדימו את הסומך על רוב שמועתו לסיני, ושאין בידו שמועות כל כך וסומך על מעלתו בחריפות ופלפול לעוקר הרים... ולזה הסומך על רוב שמועתו ומשניות וברייתות סדורות לו הוא כסיני שעליו היו כל שמועות וקבלת התורה, אבל מי שאין משניות וברייתות סדורות לו כל כך אך הוא סומך על מעלתו הוא כעוקר הרים כהרים הללו שנעקרו לפי שעה ללמוד תורה וסמכו על מעלתן ורוב גבהם לעשות דין עם סיני." (מהרש"א, חידושי אגדות, הוריות יג ע"ב) בפירוש זה, המהרש"א רואה את "עוקר ההרים" באור פחות חיובי - כמי שסומך יותר מדי על חריפותו ופחות על בקיאות. איזה מהם קודם? מחלוקת המעלות והשלכותיה המעשיות בעוד שבסוגיית התלמיד האידיאלי מצינו מחלוקת שיטות, והשאלה נותרה במידה רבה תיאורטית - האם עדיף תלמיד בעל בקיאות רחבה ("בור סוד/סיני") או תלמיד בעל כושר פלפול וחריפות מיוחדת ("מעין המתגבר/עוקר הרים"), מבלי שניתנה הכרעה ברורה ביניהן. שכן כפי שראינו הדבר משקף הבנה עמוקה שלתלמידים שונים יש מעלות שונות, וכולן רצויות ונדרשות בעולם התורה, ללא הכרח בהכרעה ביניהן. אולם, כאשר אותה מחלוקת מועתקת לשאלת מעלת הרב, הופכת הגמרא את הדיון לשאלה מעשית ממוקדת: "הי מינייהו עדיף?" או בלשון מעשית - "מי קודם?" כלומר, כשיש צורך למנות ראש ישיבה או רב קהילה, ולפנינו שני מועמדים - האחד סיני והשני עוקר הרים - את מי יש להעדיף? מעבר לשאלה האקדמית, זו הופכת לשאלה הלכתית-מעשית של מינוי לתפקיד ציבורי, וכאן יש צורך בהכרעה מעשית שמגלמת בתוכה גם את ההבנה איזו מעלה חשובה יותר להנהגה תורנית וחינוכית בעת מסוימת. הגמרא ממשיכה ומספרת על מקרה מעשי, כאשר עלתה שאלה מי קודם למי: "שלחו לתמן: איזה מהם קודם? שלחו להו: סיני עדיף, דאמר מר: הכל צריכין למרי חטיא." (הוריות יד ע"א) התשובה שהתקבלה הייתה ש"סיני עדיף", והנימוק לכך הוא ש"הכל צריכין למרי חטיא" - כולם צריכים את בעל החיטים, כלומר את מי שהידע הבסיסי נמצא ברשותו. הגמרא מיישמת עיקרון זה על המקרה המעשי של רב יוסף (שהיה "סיני") ורבה (שהיה "עוקר הרים"): "רב יוסף סיני, רבה עוקר הרים. שלחו לתמן: איזה מהם קודם? שלחו להו: סיני עדיף, דאמר מר: הכל צריכין למרי חטיא. ואפילו הכי, לא קביל עליה רב יוסף. מלך רבה עשרין ותרתין שנין, והדר מלך רב יוסף. וכל שני דמלך רבה, לא קרא רב יוסף אומנא לביתיה." (הוריות יד ע"א) מסיפור זה אנו למדים שלמרות שההכרעה הייתה ש"סיני עדיף", רב יוסף בענוותנותו לא קיבל עליו את התפקיד, ורבה מלך 22 שנה, ורק אחר כך מלך רב יוסף. הגמרא ממשיכה ומביאה מקרה נוסף הקשור לשאלה זו: "אביי ורבא ורבי זירא ורבה בר מתנה, הוו יתבי והוו צריכי רישא. אמרי: כל דאמר מילתא ולא מפריך - להוי רישא. איפריך כולהו, דאביי לא איפריך. חזייה רבה לאביי דגבה רישא, אמר ליה: נחמני, פתח ואימא." (הוריות יד ע"א) ומאוחר יותר, הגמרא שואלת שאלה נוספת: "איבעיא להו: רבי זירא ורבה בר רב מתנה - הי מינייהו עדיף? רבי זירא חריף ומקשה, ורבה בר רב מתנה מתון ומסיק. מאי? תיקו." (הוריות יד ע"א) רש"י מפרש את ההבדל בין השניים: "חריף ומקשה - מתוך פלפול יתירא דהוה ליה הוה מקשה ומתרץ, אבל רבה בר מתנה לא הוה חריף כל כך, אלא מתוך שהוא שוהה ומעיין יפה יפה מסיק אליבא דהלכתא." (רש"י, הוריות יד ע"א). כלומר, שאלת הגמרא היא האם עדיף מי שמקשה במהירות מכוח חריפותו הרבה, או מי שמעיין במתינות ומגיע למסקנות הלכתיות מדויקות יותר. על שאלה זו הגמרא לא מכריעה ומסיימת ב"תיקו". רש"י לשיטתו בוחן את הרב לאור היכולת להגיע לידיעת ההלכה.

מי קודם פוסק או ראש ישיבה?

בפועל, בעולם הישיבות והרבנות מתקיימים שני אבות-טיפוס מרכזיים של הנהגה תורנית: 1. ראש הישיבה - המופקד על חינוך תלמידים לתורה ופיתוח יכולות הלימוד שלהם 2. פוסק - המופקד על הכרעת הלכה למעשה והנחיית הציבור בחיי היומיום השאלה "הי מינייהו עדיף" מקבלת משנה תוקף כשבוחנים לאיזה תפקיד מדובר, שכן ייתכן שלכל תפקיד נדרש טיפוס אישיות שונה עם מערך כישורים אחר. גישת רש"י: מינוי פוסק רש"י בסוגיה בהוריות מגדיר את ההבדל בין שני הטיפוסים באופן ברור ונוקב: "חריף ומקשה - מתוך פלפול יתירא דהוה ליה הוה מקשה ומתרץ, אבל רבה בר מתנה לא הוה חריף כל כך, אלא מתוך שהוא שוהה ומעיין יפה יפה מסיק אליבא דהלכתא." (רש"י, הוריות יד ע"א) רש"י מציב בפנינו שתי דרכי לימוד מובהקות: 1. עוקר הרים - מי שניחן בפלפול חריף, ממהר להקשות ולתרץ, וחושב במהירות. 2. סיני - מי שאינו ממהר בהסקת מסקנות, אלא שוהה ומעיין בדברים באופן יסודי ומעמיק, ולבסוף מגיע להכרעה הלכתית מדויקת. רש"י מדגיש כאן נקודה מהותית - ה"סיני" של רש"י איננו רק "ארון ספרים" המכיל ידע רב, אלא תלמיד חכם שמגיע ל"אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא" - להסקת מסקנות הלכתיות. פירוש זה רומז שרש"י רואה את הסיני כדמות המתאימה יותר לתפקיד של פוסק הלכה, שצריך להגיע למסקנות ברורות ומדויקות. מבט נוסף לגישת רש"י ניתן למצוא בפירושו למסכת עירובין (דף יג ע"ב), שם הוא מפרש את הסוגיה העוסקת ברבי מאיר: "על סוף דעתו - לא יכלו להבין באיזה דבריו נכונים ובאיזה אין דבריו נכונים, שהיה נותן דעת מיושב והגון על אין הלכה כהלכה." רש"י מתאר את הבעייתיות שבחריפות יתרה בהקשר של פסיקת הלכה. רבי מאיר, שהיה מהחריפים שבדורו, יכול היה להציג טיעונים משכנעים גם לדברים שאינם נכונים להלכה. החריפות המופלגת הפכה לחיסרון בהקשר של קביעת הלכה. כאשר מחברים את שני הפירושים של רש"י, מצטיירת גישה ברורה: בעוד שהחריפות והפלפול הם תכונות מופלאות, הם עלולים להיות לרועץ כשמדובר בפסיקת הלכה ובהוראה לציבור. החריפות המופרזת יכולה ליצור קושי בתקשורת עם הציבור ואף להוביל לטעויות הלכתיות. לפי רש"י, נראה ברור שתפקיד הפוסק דורש את תכונות ה"סיני" - היכולת להגיע למסקנות הלכתיות מדויקות לאחר עיון מעמיק. החשש מחריפות יתרה, כפי שמשתקף מהמקרה של רבי מאיר, רלוונטי במיוחד לתפקיד הפוסק, שצריך להיות ברור ומובן לציבור. בהקשר זה, הגמרא בעירובין (יג ע"ב) מעידה על בית הלל, שזכו שתיקבע הלכה כמותם "מפני שנוחין ועלובין היו". בחירה זו על פני בית שמאי, שהיו חריפים יותר ("ב"ש מחדדי טפי" - יבמות יד ע"א), מלמדת שלעניין קביעת הלכה, המידות הטובות והיכולת להעביר את הדברים באופן ברור חשובות יותר מהחריפות. לפוסק הלכה נדרשת יכולת להביא ראיות וביסוס לדבריו. עליו להראות כיצד פסיקתו מתקשרת לשלשלת הקבלה הארוכה ממשה רבינו עד ימינו. דווקא הסיני, בזכות בקיאותו העצומה במקורות, מסוגל לספק את הוודאות והדיוק הנדרשים לפסיקת הלכה. הוא יכול לצטט במדויק את הסוגיות, לזכור את שיטות הראשונים ולהביא את דעות האחרונים בצורה בהירה ומסודרת, ובכך לבסס את פסיקתו על אדני המסורת.

גישת המאירי: מינוי ראש ישיבה

המאירי מציג גישה מורכבת יותר, הדנה במישרין בשאלת המינוי: "הרי שהיו צריכים למנות ראש ישיבה והיה שם מי שהמשניות והברייתות סדורות בפיו דרך פסק אלא שאינו מפולפל כל כך, והיה שם מי שמפולפל הרבה אלא שאין המשניות והברייתות וסוגיית התלמוד שגורה לו בפיו כל כך - ממנין את שהתלמוד שגור בפיו, והוא שאמרו: סיני ועוקר הרים - סיני עדיף, שהכל צריכין למרי חטיא." (המאירי, הוריות יד ע"א) למרבה ההפתעה, המאירי קובע בבירור שהמינוי לראשות ישיבה דווקא מחייב העדפה של ה"סיני"! הוא אף מזכיר ש"בתלמוד המערב אמרו הסדרן קודם לפלפלן" - עדות נוספת להעדפת הסיני. אך המאירי לא מסתפק בכך, אלא מוסיף סייג חשוב: "ודוקא שאע"פ שאינו מפולפל כל כך הוא בקי בפירושן של הלכות ובמה שיוצא מהם, ויש לו בחינת דמיון הדברים זו בזו והוצאת דבר מתוך דבר כראוי. אבל מי שאין בידו אלא סוגיית התלמוד סדורה בפיו ואין בידו דרך פסק ובחינה בדמיונות ובהבנת דבר מתוך דבר - אינו בכלל סיני כלל ולא בכלל בעל הוראה." כלומר, לפי המאירי, ה"סיני" האידיאלי לראשות ישיבה איננו בקי גרידא, אלא חייב להיות גם בעל יכולת עיון, הבנה עמוקה והסקת מסקנות. מי שאינו יודע להסיק מסקנות מהידע הרב שברשותו אינו ראוי לא לראשות ישיבה ולא להוראה. כאן מתגלה הפתעה מסוימת. בעוד שהיינו מצפים שתפקיד ראש הישיבה, שעניינו פיתוח יכולות הלמידה של התלמידים, יתאים יותר לעוקר הרים שיוכל לאתגר את התלמידים ולפתח את חריפותם, המאירי קובע במפורש שגם לראשות ישיבה ממנים את הסיני! יתכן שההסבר לכך נעוץ בהבנה שתפקידו העיקרי של ראש ישיבה הוא להעביר את המסורת לדור הבא. הידע הבסיסי והמקיף - "חומר הגלם" של התורה - חיוני לכלל הציבור, ובמיוחד לתלמידים. זהו פירוש הביטוי "הכל צריכין למרי חטיא" - כולם זקוקים לבעל החיטים, שהוא ה"סיני". אך המאירי מוסיף שה"סיני" הראוי לראשות ישיבה אינו רק בקי, אלא גם צריך להיות בעל יכולת עיון והוצאת דבר מתוך דבר. כלומר, הוא צריך גם מידה מסוימת של חריפות ויכולת חידוש.

מבט על המציאות העכשווית

במציאות המודרנית, לעתים נראה שחלוקת התפקידים שונה מעט מהמודל שמציגים רש"י והמאירי. בעוד שהמאירי קובע שלראשות ישיבה ממנים את הסיני, כיום נפוץ למצוא ראשי ישיבות בעלי נטייה ל"עקירת הרים" - חידוש וחריפות. ייתכן שהדבר נובע משינוי בתפיסת תפקיד ראש הישיבה בימינו. כיום, ראש הישיבה רבות פעמים נתפס לא רק כמי שמעביר ידע, אלא כמי שמפתח את יכולות הלמידה העצמאיות של התלמידים ומעורר את התלהבותם ללימוד. לשם כך, יכולות החידוש והחריפות נתפסות כחיוניות. במקביל, בעולם הפסיקה ניכרת העדפה ברורה ל"סיני" - לפוסקים שמראים בקיאות מקיפה במקורות ויכולת להציג את הקשר בין פסיקותיהם לבין המסורת ההלכתית הקדומה. בשני התפקידים, המידות הטובות - כפי שלמדנו מהמקרה של בית הלל - נותרות גורם מכריע. היכולת להציג את הדברים בבהירות, להקשיב לדעות שונות, ולהתנהג בענווה, היא תנאי הכרחי למנהיגות תורנית אפקטיבית. המסר העולה מדבריהם רלוונטי מתמיד: ההנהגה התורנית האידיאלית דורשת איזון עדין בין ידע מקיף ומסודר, יכולת חידוש מבוקרת, ומידות טובות של ענווה וסבלנות. "והאמת והשלום אהבו" - זהו המפתח האמיתי להנהגה תורנית מצליחה.

מטרת הלימוד והעדפת סיני

יתכן ששאלת מינוי פוסק או ראש ישיבה חוזר לשאלה בה עסקנו: מהי מטרת הלימוד התורני? אם המטרה העיקרית של הלימוד היא ידיעת ההלכה והוראתה לרבים, הרי שלפוסק הלכה נדרשת יכולת להביא ראיות וביסוס לדבריו. עליו להראות כיצד פסיקתו מתקשרת לשלשלת הקבלה הארוכה ממשה רבינו עד ימינו. דווקא הסיני, בזכות בקיאותו העצומה במקורות, מסוגל לספק את הוודאות והדיוק הנדרשים לפסיקת הלכה. הוא יכול לצטט במדויק את הסוגיות, לזכור את שיטות הראשונים ולהביא את דעות האחרונים בצורה בהירה ומסודרת, ובכך לבסס את פסיקתו על אדני המסורת. לעומת זאת, עוקר ההרים, בעוד הוא מחדש ויוצר באופן מרשים, ניצב בפני שתי מגבלות מעשיות בהקשר של פסיקת הלכה. ראשית, מצד ענוותנותו שלו: כיצד יסמוך על חידושיו הוא כאשר אינם מבוססים במפורש על המסורת? שנית, מצד הציבור: כיצד יקבלו אחרים את פסיקותיו כאשר הם אינם מבינים לעומק את מהלך החריפות שמאחוריהן ואינם רואים את הקשר הברור למסורת ההלכתית? יתכן שמקומו הטבעי של עוקר ההרים הוא דווקא כראש ישיבה המבקש לאתגר ולחדד את תלמידיו, להאהיב עליהם את הלימוד ולפתח אצלם כושר פלפול וחשיבה עצמאית. אך גם בהקשר זה, עליו לזכור את הלקח מסוגיית רבי מאיר - חריפות יתרה עלולה ליצור מצב שבו "לא יכלו חבריו לעמוד על סוף דעתו", ואז נפגעת יכולת ההוראה והחינוך. במובן זה, הדיון בין סיני לעוקר הרים אינו רק שאלה של מעלות אישיות, אלא משקף הבנה עמוקה של מערכת היחסים בין שימור המסורת לבין חידושה, בין הצורך בהעברת הידע המסורתי באופן ברור ומדויק לבין הצורך בפיתוח יכולות חשיבה וחידוש. באיזון העדין הזה, כאשר מדובר במינוי לתפקיד ההנהגה של הציבור - "סיני עדיף".

פרק ג- לימוד תורה בעידן הבינה המלאכותית: בין סיני לעוקר הרים

המפגש בין מסורת עתיקה וטכנולוגיה חדשנית

עולם לימוד התורה עובר טלטלה משמעותית בעידן הבינה המלאכותית. מחלוקת עתיקת יומין בדבר העדפת "סיני" (בעל בקיאות רחבה) או "עוקר הרים" (בעל חריפות ויכולת פלפול) מקבלת משנה תוקף כאשר מערכות בינה מלאכותית ופרויקט השו"ת הממוחשב מעמידים לרשות כל תלמיד מתחיל נגישות חסרת תקדים למאגרי ידע תורניים עצומים. השאלה אינה תיאורטית בלבד, אלא נוגעת לעצם ההגדרה המחודשת של תפקיד הרב, הפוסק וראש הישיבה בעידן שבו מידע ואפילו חריפות מסוימת נגישים באמצעות מכשירים אלקטרוניים.

הבינה המלאכותית כ"סיני" וכ"עוקר הרים"

אחת ההתפתחויות המרתקות של טכנולוגיות הבינה המלאכותית היא יכולתן לדמות הן את תכונות ה"סיני" הן את תכונות "עוקר ההרים": מצד אחד, מנועי חיפוש מתקדמים ומאגרי מידע ממוחשבים כמו פרויקט השו"ת מייצגים את אידיאל ה"סיני" – בקיאות כמעט בלתי מוגבלת. מערכות אלו מסוגלות לאחזר ולהציג במהירות עצומה מקורות מכל רבדי הספרות התורנית, מהתנ"ך, דרך התלמוד והראשונים, ועד לאחרוני האחרונים. הן מסוגלות לספק ציטוטים מדויקים ולהצביע על מקבילות בספרות חז"ל באופן שאף ה"סיני" האנושי הגדול ביותר יתקשה להתחרות בו. מצד שני, מערכות בינה מלאכותית מתקדמות מסוגלות גם לדמות היבטים של "עוקר הרים" – יכולת לחדש חידושים, לתרץ קושיות ולהציע רעיונות מקוריים. הן מסוגלות לזהות דפוסים, להשוות בין סוגיות מרוחקות ולהציע סברות מחודשות. במובן מסוים, מערכות אלו יכולות להפגין סוג של "חריפות" מלאכותית, המבוססת על ניתוח דפוסים וקשרים בכמויות עצומות של מידע.

החסר בבינה המלאכותית: מידות ואישיות

אולם כפי שלמדנו בסוגיית ההעדפה בין "סיני" ל"עוקר הרים", הבקיאות והחריפות לבדן אינן מספיקות. כאשר בוחנים את דמות פוסק ההלכה האידיאלי או ראש הישיבה המצליח, מתגלה מרכיב חיוני שחסר לגמרי במערכות הבינה המלאכותית: המידות והאישיות. במשנה באבות (פרק ו) מנויים ארבעים ושמונה דברים שהתורה נקנית בהם, ורובם עוסקים במידות וגישות אישיות: "בענוה, ביראה, בשמחה, בטהרה, בשימוש חכמים, בדקדוק חברים, בפלפול התלמידים, בישוב, במקרא, במשנה, במיעוט סחורה, במיעוט דרך ארץ, במיעוט תענוג, במיעוט שינה, במיעוט שיחה, במיעוט שחוק, בארך אפים, בלב טוב..." וכן הלאה. מרכיבים אלו, שהם המפתח האמיתי לקניין התורה, אינם מתקיימים במערכות בינה מלאכותית – לא ביראת שמים, לא בענווה, לא בלב טוב ולא בשימוש חכמים.

ענווה ומידות טובות: הלקח מבית הלל

הגמרא בעירובין (יג ע"ב) מלמדת אותנו לקח חשוב בעניין זה מהמחלוקת בין בית שמאי ובית הלל: "מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן." למרות שבית שמאי היו חריפים יותר ("ב"ש מחדדי טפי" – יבמות יד ע"א), דווקא המידות הטובות של בית הלל – הענווה, הסבלנות והנכונות לשמוע את דברי האחר – הן שהכריעו את הכף לטובתם בקביעת ההלכה. באופן דומה, סוגיית רבי מאיר (עירובין יג ע"ב) מלמדת שחריפות יתרה ללא יכולת תקשורת ברורה עלולה להיות לרועץ: "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין בדורו של רבי מאיר כמותו, ומפני מה לא קבעו הלכה כמותו? שלא יכלו חביריו לעמוד על סוף דעתו." לקחים אלו מקבלים משנה תוקף בעידן הבינה המלאכותית, שמציגה חריפות ובקיאות ללא מידות. האם יוכל הציבור לסמוך על פסיקה הלכתית שאינה מלווה ביראת שמים, בענווה ובאחריות מוסרית? האם תוכל מערכת ממוחשבת, חריפה ככל שתהיה, להבין את ההקשרים האנושיים והרגישויות החברתיות הנדרשות בפסיקת הלכה?

ההבחנה בין פסיקת הלכה וחינוך תורני

בהתבוננות בתפקידים השונים בעולם התורה, מתגלה הבחנה חשובה ביחס למקומה של הבינה המלאכותית:

בפסיקת הלכה

בתחום פסיקת ההלכה, למרות שהבינה המלאכותית יכולה לספק ידע רב ואפילו חריפות מסוימת, היא חסרה את המרכיבים החיוניים ביותר: 1. רגישות אנושית - פסיקת הלכה אינה מתייחסת רק לטקסטים, אלא לבני אדם ולמצבים אנושיים מורכבים. הפוסק נדרש להבין לא רק את האותיות הכתובות, אלא גם את הלב האנושי, את המצוקות, את הדקויות והרגישויות. כפי שמובא בפרקי אבות: "על שלושה דברים העולם עומד: על הדין ועל האמת ועל השלום" – לעתים יש מתח בין הדין הנוקשה לבין השלום והאמת, ורק פוסק בעל לב רגיש ויראת שמים יכול לאזן ביניהם. 2. התקבלות על הציבור - פסיקה הלכתית מתקבלת לא רק בזכות החריפות או הבקיאות שבה, אלא גם בזכות אמון הציבור בפוסק. אמון זה מבוסס על ראיית הפוסק כממשיך שרשרת המסורת ממשה רבינו, וכאדם הנושא בעול הציבור ובאחריות מוסרית כלפיו. ללא המידות הטובות, ענווה ויראת שמים, קשה לראות כיצד פסיקה המבוססת על בינה מלאכותית תזכה לאותו אמון. 3. שיקול דעת מורכב - "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" – לעתים פסיקת הלכה דורשת שיקול דעת המתחשב במכלול רחב של שיקולים, שחלקם רגשיים, ערכיים ואינטואיטיביים. יכולת זו, המשלבת ידע תורני, חכמת חיים וחמלה אנושית, היא מעבר ליכולותיה של בינה מלאכותית.

בחינוך תורני ובלימוד עיוני

בתחום החינוך התורני והלימוד העיוני, הבינה המלאכותית עשויה להיות כלי שימושי הרבה יותר: 1. סיוע לתלמידים - כלי עזר חשוב לתלמידים המחפשים מקורות, מבקשים לבדוק רעיון או להעמיק בסוגיה מסוימת. בינה מלאכותית יכולה לסייע בהצגת מקורות, ארגון מידע וחיפוש מקבילות. 2. עזר לראש ישיבה - כלי עזר לראש ישיבה המבקש לחדש ולהעמיק. בינה מלאכותית יכולה להציע רעיונות, לאתר מקורות מרוחקים ולסייע בניסוח חידושים. 3. הרחבת אופקים - אמצעי להרחבת אופקי הלימוד ולהעשרת הדיון התורני. הצגת קשרים בין סוגיות רחוקות, ניתוח השוואתי של שיטות ראשונים, וארגון שיטתי של מידע תורני. ההבחנה הזו משקפת את ההבדל בין לימוד תורה כמטרה לעצמה לבין לימוד תורה שתכליתו פסיקת הלכה. בעוד שבתחום הראשון, הבינה המלאכותית יכולה לתרום רבות, בתחום השני היא תמיד תיתקל במגבלותיה האינהרנטיות. איזון ושילוב: מחשב ככלי עזר, לא כתחליף התובנה שעולה מדיון זה איננה דחייה גורפת של הבינה המלאכותית בעולם התורני, ואף לא קבלה בלתי מסויגת שלה. התובנה היא שילוב מאוזן והבנת מקומה הנכון של הטכנולוגיה בעולם הלימוד וההוראה. בעולם הלימוד התורני המודרני, הבינה המלאכותית יכולה להעצים את היכולות האנושיות בתחומים רבים: 1. חיפוש וארגון מידע - סיוע באיתור מקורות, סידור שיטתי של שיטות, מציאת מקבילות וקשרים בין סוגיות. 2. פיתוח רעיונות - העלאת אפשרויות שונות לתירוץ קושיות, הצעת דרכים מגוונות להבנת סוגיה, העשרת הדיון בזוויות ראייה נוספות. 3. העמקת החקירה - חשיפת שכבות עומק בטקסטים תורניים, ניתוח לשונות והשוואות, זיהוי דפוסים והקשרים. עם זאת, הפעלת שיקול הדעת, ההכרעה ההלכתית, והאחריות המוסרית נותרות בידי האדם – הרב, הפוסק, ראש הישיבה או הלומד. הבינה המלאכותית היא כלי עזר, אך הכיוון, המטרה והמשמעות נקבעים על ידי האדם.

סיכום: מה בין בינה מלאכותית לבינה אנושית

בעידן הבינה המלאכותית, שאלת ההעדפה בין "סיני" ל"עוקר הרים" מקבלת ממד חדש. בעוד שמערכות ממוחשבות עשויות לדמות הן את הבקיאות הן את החריפות, הן חסרות את מה שהכריע את הכף בסופו של דבר במחלוקת בית שמאי ובית הלל – המידות, הענווה והאחריות המוסרית. בעולם לימוד התורה וההוראה, הבינה המלאכותית יכולה להיות כלי יעיל ורב-ערך. היא יכולה לסייע לתלמידים בחיפוש ובארגון מידע, לתמוך בראשי ישיבות בפיתוח רעיונות חדשים, ולהעשיר את הדיון התורני בזוויות ראייה נוספות. אולם בכל הנוגע לפסיקת הלכה למעשה, נדרש יותר מחריפות ובקיאות. נדרשות מידות טובות, ענווה ויראת שמים – הן מצד השאיפה להגיע לאמת ההלכתית, הן מצד היכולת להתקבל ולהנהיג את הציבור. כפי שראינו מהדוגמאות של בית הלל ורבי מאיר, היכולת להעביר את הדברים באופן ברור, להקשיב לדעות שונות, ולהתייחס אליהן בכבוד היא תנאי הכרחי לקביעת הלכה. בסופו של יום, הדיון בין "סיני" ל"עוקר הרים" בעידן הבינה המלאכותית מלמד אותנו שהתורה אינה רק גוף של ידע, אלא גם דרך חיים שלמה. לימוד התורה וקיומה אינם רק עניין של מידע וחכמה, אלא גם של מידות, אישיות וקשר בלתי אמצעי בין מורה לתלמיד ובין הציבור למנהיגיו. "תורת ה' תמימה משיבת נפש" – התמימות, השלמות והחיוניות של התורה תלויות לא רק בידע ובחריפות, אלא גם בנפש הלומד, במידותיו ובכוונתו. זהו המרכיב האנושי שאין לו תחליף, והוא ליבת ההבדל בין בינה מלאכותית לבינה האנושית האמיתית.
  1. גם בעל "שושנים לדוד" רואה כאן מחלוקת אמיתית: "ומדברי רש"י ז"ל נראה דפליג, שכתב מעין המתגבר חריף ומחודד וכו', אבל ר' ישמעאל (נראה דצ"ל אליעזר) לא היה חריף כמוהו וסיני ועוקר הרים סיני עדיף ע"כ. כלומר ולפיכך אמר ת"ק אליבא דריב"ז דרבי אליעזר בן הורקנוס עדיף שהיה סיני, וממילא דאבא שאול פליג וס"ל דרבי אלעזר בן ערך עדיף שהוא עוקר הרים, ולדידיה עדיף מסיני, ונמצא דהך פלוגתא דפליגי בה אמוראי בהוריות, אי סיני עדיף או עוקר הרים, פלוגתא דתנאי היא, ותרי תנאי אליבא דריב"ז." (שושנים לדוד, אבות ב, ח)
  2. גם בעל תפארת ישראל רואה קשר ישיר בין מחלוקת זו למחלוקת בהוריות:
  3. "פלוגתא דת"ק ואבא שאול, היינו הפלוגתא אי סיני עדיף או עוקר הרים עדיף [הוריות י"ד א']." (תפארת ישראל, אבות ב, ח)